Een klassieke succesverhaal: in 1995 startte Robert van der Wallen BrandLoyalty. Nu koopt branchegenoot Alliance Data Systems (ADS) voor honderden miljoenen zijn bedrijf.
BrandLoyalty, bekend als sponsor van de schaatsploeg van Jac Orie, bedenkt acties voor supermarkten in Europa en Azië. Sinds de oprichting zijn er zo’n 2.000 uitgevoerd.
BrandLoyalty is een bijzonder bedrijf omdat het de acties volledig coördineert, van complexe analyse van klantgegevens – wie woont waar en is vatbaar voor welke actie – met volledige uitvoering, inclusief de aankoop van eventuele actieartikelen.
Het rekent met de retailer af op een no-cure-no-pay-basis. Maar als het bedrijf vooraf afgesproken resultaten haalt, kan het stevige marges behalen. Vorig jaar boekte het een bedrijfsresultaat van 45 miljoen euro op een omzet van 363 miljoen.
Uitbater van Air Miles
ADS, bekend als de wereldwijde uitbater van Air Miles, neemt nu 60 procent van BrandLoyalty over voor 360 miljoen dollar. ADS noemt het een ‘redelijke waardering’ voor het bedrijf dat in ’s Hertogenbosch ‘near Amsterdam’ zijn hoofdkantoor heeft staan.
Als BrandLoyalty bepaalde doelen in 2014 haalt, loopt het overnamebedrag verder op. Daarnaast heeft ADS het recht om in de vier jaar daarna steeds 10 procent van de resterende aandelen over te nemen, waarbij de prijs afhangt van de resultaten. Volgens Het Financieele Dagblad zou de totale overnamesom uiteindelijk kunnen oplopen tot 1 miljard.
Oprichter Robert van de Wallen (geboren in 1966) was meerderheidsaandeelhouder. Hoe groot zijn percentage is, is niet bekend. Evenmin wie de andere aandeelhouders zijn, behalve dat daar ook andere personeelsleden toe behoren. Van der Wallen blijft de komende jaren dus aan om het bedrijf verder uit te bouwen.
Digitale consumentenacties
Bij BrandLoyalty werken zo'n 400 mensen; bij ADS zijn dat er 11.000 die gezamenlijk 3,6 miljard dollar omzetten. Waar BrandLoyalty uitblinkt in acties, is ADS sterk in langdurige spaarprogramma's, zoals Air Miles. Geografisch vullen de bedrijven elkaar perfect aan. ADS schijnt uit te blinken in data-analyse.
BrandLoyalty zet inmiddels ook mobiele middelen in naast de ouderwetse vormen als zegels en voetbalplaatjes.
Het bedrijf groeit zo'n 8 procent per jaar in omzet en staat nu voor de uitdaging om ook digitale consumentenacties te doen. Het zet daarbij bijvoorbeeld apps in en het kocht vorig jaar IceMobile, de Amsterdamse maker van de Appie-app van Albert Heijn.
Lees ook
'Wielerploeg Belkin vindt in Lotto en BrandLoyalty nieuwe sponsors'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl